ROZHOVOR

 

Jimpster: "House is a feeling! Chápeš?"

V sobotu dorazí do Roxy král! Vždyť, kde by dneska byli všichni ti takhle maličtí producenti, kterým dal on tehdy šanci na velkých křídlech své značky Freerange a pomaličku je dostal vzhůru a zviditelnil je ve všech klubech, kde se hraje kvalitní house music?! A takhle to prosím pěkně dělá už dlouhých patnáct let... Seznamte se! Jeho jméno je Jamie Odell, slyší však i na Džimpstra, neurazí se ani za Audiomontage, Loxodrome a Flag a věřte nebo ne, klidně mu můžete říkat i Franc Spangler. Já jsem při našem rozhovoru nakonec přeci jen zůstal u Jamieho a populárnímu zrzkovi, který už Prahu několikrát navštívil, pokládal jednu všetečnou otázku za druhou. Trpělivě mi objasnil, jak vypadalo jeho dětství s tátou bubeníkem, že při čekání na letadlo toho člověk zrovna moc nesloží, ačkoliv úspěšně remixoval Seala, desku by raději produkoval Jamie Woonovi, ze všech těch nových stylů rozhodně nemá obavy a na pohřeb house music to nevypadá, své další album chystá až na příští rok, tedy v tu samou dobu, kdy si konečně bude užívat na horách, protože dovču prý neměl už hodně dlouho... Věříte mu, že to při svém hektickém způsobu života opravdu zvládne? :)

 

Když se člověk zaposlouchá do tvé muziky, z každé vteřiny prýští optimismus a jedná se o hodně načechrané skladby... Umíš ty vůbec složit nějaký vyloženě temný track, který nemá zrovna happy end?

Upřímně?! Asi fakt ne. :) Zřejmě za to může moje duše a moje srdce, že to mám zrovna takhle nastavené a nepouštím se do větších temnot. I když jsem si dřív osahával i takové styly jako rave nebo jungle, vždycky byly ty výsledky hodně optimistické a takové nadlehčené. Holt se s tím musíme nějak vyrovnat, že to mám zrovna takhle...

Jimpster

Já s tím problém fakt nemám. :) Tvůj tatínek Roger Odell je znám coby bubeník Shakatak... Máš pocit, že když je muzikant v rodině, mají to děti od začátku jednodušší? Jak tomu bylo konkrétně u vás? Tahal tě táta do studia?

Máš na mysli, že to má pak jednodušší v hudební kariéře? :) Mám pocit, že dost záleží na tom, po jaké cestě se chceš vydat. Každopádně to, že jsem vyrůstal obklopen kvalitní soulovou a jazzovou muzikou, mělo obrovský vliv na formování mého hudebního vkusu a vlastně i vzdělání. Taky jsem byl už odmala veden k tomu, abych docházel na lekce klavíru, o něco později jsem si mohl osahat hardware ve studiu, kde nahrával můj otec, takže všechny ty bicí automaty, klávesy, sekvencery a další hračky. Znamená to jen jedno, že jsem začal dělat muziku, učil se nahrávat a produkovat už v hodně raném věku – zhruba tak v půlce 80. let. Nicméně tou nejdůležitější věcí, kterou ti taková hudební rodina přinese, je to muzikantské zázemí, sebejistota a víra v to, že jsi schopen dělat kariéru v tom, co tolik miluješ...

Nepřemýšlel jsi někdy o tom, že bys jako klávesák zapojil nějaký malý keyboard do mixážního pultu a svůj set nějak ozvláštnil? Teď jsou tahle položivá vystoupení poměrně oblíbená. Lidi totiž mají pocit, že se tam vpředu zase něco děje...

Občas o tom uvažuju, ale když bych chtěl dělat live set, raději bych hrál s celou kapelou... Určitě existuje spousta způsobů, jak vnést do DJ setu živý element a improvizaci a ono "pouhé" míchání tracků to zase pusune o něco dál. Zatím jsem o tom pořádně nepřemýšlel, ale asi bych už pomalu měl. :)

Jimpster

V pátek hraješ na jednom konci světa, v sobotu na druhém - nevěřím tomu, že po návratu zasedneš do studia a začneš tvořit na nové muzice, protože musíš nejdříve vyřídit ty hromady mejlů a postarat se o chod labelu. Takže skládáš i s notebookem na klíně při čekání na letadlo?

Máš pravdu, kvůli řízení labelu, cestování a taky rodině mám na práci ve studiu fakt minimum času. Ono není jednoduché stíhat všechno, ale v tom je právě ta krása notebooku a internetu. Takže je to tak, že během letů dělám hudbu a pravidelně na hotelových pokojích zase rozhovory. Zrovna na tenhle odpovídám v Rotterdamu. :) Ono to někdy může být pěkně otravné řešit muziku v letadle, kde nemám klávesy, bedny a ostatní hardware, který mě v procesu tvorby inspiruje, takže se většinou soustředím třeba jen na beaty nebo hledám a edituju samply, což mi ušetří spoustu času, když pak po návratu konečně zasednu ve studiu.

Po své, dneska už velmi dobře zavedené značce, Freerange jsi předloni založil i Delusions Of Grandeur, která jde stále více nahoru. Proč? Chtěl jsi zachovat ten typický zvuk Freerange a pro nu disco a slow motion house jsi zvolil nový label, aby se to nepletlo?

Přesně tak... Freerange už má za tu dobu svůj typický zvuk a my jsme chtěli přijít s novým labelem orientovaným na vinyly, kde bychom vydávali svěží muziku v undergroundovém kabátě, protože to nás posouvá dál a od Freerange to ne vždy můžeme dostat. Nyní už je úspěšně zaveden hlavně jako digitální label. Hudba, kterou vydáváme na Delusions, může být víc experimentálnější a zdá se, že lidi to přesně takhle chtějí. Také máme nového distributora, který je v prodeji vinylů hodně schopný!

Jimpster

Kdo je Franc Spangler? :) A kdo tě vlastně na Freerange momentálně baví ze všech autorů nejvíc? I když uznávám, to je pěkně težká a záludná otázka...

No tak jo... :) Franc Spangler je samozřejmě moje alter ego pro Delusions Of Grandeur. Je fajn jednou za čas přijít s novou identitou - inspiruje mě to k tomu, abych dělal tu hudbu trochu odlišnou. Jasně, že je hodně těžké vybrat jednoho konkrétního producenta z Freerange, to je to samé, jako když bych měl prstem ukázat na své nejoblíbenější dítě! To prostě nejde, nezlob se...

Nedávno se na internetu objevila alespoň pro mě smutná zpráva, že Freerange s výrobou vinylů definitivně končí, přesto pokračujete dál... Co přesně se stalo? Nakonec jsi dal ještě vinylu šanci?

My jsme si vždycky chtěli s vinyly nechat otevřené dveře a vidíš sám, že čas od času se některých skladeb na vinylu dočkáte. Já jsem si doteď myslel, že s prodejem vinylů by hlavně major labely nemusely mít vůbec žádný problém, ale už i ty v poslední době oslovují Beatport. Takže zdá se, že těžké časy právě nastávají a uvidíme, co vlastně bude dál...

Plánuješ na Freerange v dohledné době vydat další album?

On je formát LP docela velký závazek a já zrovna teď v hlavě nemám žádný koncept pro celé album. Pevně věřím, že snad v průběhu toho letošního roku získám tolik inspirace, že v roce 2012 by mohla jít má další deska ven.

V tom případě se musím zeptat, co už je na spadnutí od tvých stylově spřízněných kolegů... :)

No počkej, to ale neznamená, že bych se nějak poflakoval. :) Zrovna dokončuju dva tracky pro nové EP, které má vyjít už za pár měsíců. Jinak budeme už brzy vydávat EP André Lodemannovi, dočká se i Alex Kid a také teprve dvacetiletý producent z Holandska, který si říká Bas Amro. Je hodně talentovaný a teprve si začíná budovat jméno. Tenhle titul má takový ten správně oldskůlový zvuk a máme už i hodně pozitivních reakcí třeba od Jerome Sydenhama a dalších velkých hráčů...

Freerange letos oslaví úctyhodných 15 let, během nichž jste nás zásobovali samou kvalitou. Plánujete při této příležitosti nějakou velkolepou oslavu?

O tom vůbec nepochybuj - budeme dělat pár větších akcí na místech jako Goa Madrid ve Španělsku a v klubu WaterGate v Berlíně, kde zahrají ti nejlepší DJs z naší stáje a já pak budu v rámci "Freerange 15 Tour" pokračovat hraním na menších akcích po světě.

Jimpster

Nedávno jsi přemíchal hned dvě Sealovy skladby, ale ty vyšly neoficiálně a nikdo vlastně neví, kde. :) Vážně by byl problém, poslat je Sealovi, aby se postaral o oficiální cestu přes Warnery?

Počkej, ale ty remixy pro Seala byly vydány oficiálně právě přes Warnery a během několika týdnů vyjdou i digitálně. Ale dobře, dám ti trochu nahlédnout do pozadí... Věc se má tak, že zhruba před rokem nebo dvěma jsem byl požádán o remix skladby Here I Am a ta vyšla pouze na iTunes ve Státech. Potom stáli ještě o The Weight Of My Mistakes a já jim řekl, že na to přistoupím pouze tehdy, když mi dovolí, aby vyšly spolu a to včetně vinylu. Tak jsem jim pomohl díky kontaktům v Anglii vyrobit a distribuovat white label a ona zmíněná digitální verze bude k dostání taky už velmi brzy...

Čí hlas ze současných pop ikon ti ještě učaroval a komu bys třeba rád produkoval album, pokud bys byl o to požádán?

Nevím, jestli bys zrovna tyhle lidi nazval pop ikonami, ale mně se líbí Jamie Woon a Bon Iver. Taky mám moc rád anglickou kapelu The Burning Leaves. Jsou to spíš folkaři, ale určitě by to byla zajímavá spolupráce...

Jimpster

Za poslední dva tři roky se objevila spousta nových stylů jako UK funky, dubstep, wonky, autonomic... House je tu s námi už přes 25 let. Myslíš si, že i u těch mladých má pořád ještě nějakou naději na přežití? V čem je vlastně jeho síla?

House is a feeling! Chápeš? :) Zase až tolik se nezajímám o vývoj na taneční scéně, protože mám rád podstatu house music (a techna) a důraz kladu na atmosféru, s níž si hrají ostatní tvůrci. Jasně, že věci spějí kupředu, ale to není důvod, abych přestal milovat house... Mám rád jednoduchost, groove a dokonalou rovnováhu mezi strojem a duší a právě tohle je kouzlo house music. Můžu ti říct, že je tady nová generace začínajících producentů a DJs, kteří se zaměřují na kořeny house music nebo techna a nevidí žádný důvod, proč by to mělo být méně populární než ty ostatní styly, které jsi zmínil.

Před časem jsi byl po koncertu The Bays u nás v Paláci Akropolis přemluven ještě k DJ setu v tamním Divadelním baru. Vzpomeneš si na to ještě a už jsi někdy hrál v takhle malém prostoru?

Ha ha, jasně, že si to pořád pamatuju... Byl to parádní večer - dohraješ  s kapelou, aplaus tě nakopne a o kousek vedle pokračuješ už jako DJ až do rána. Určitě jsem od té doby hrál v takhle malých místech, ale ne úplně vždycky jsem se dočkal tak intenzivní a divoké atmosféry, která se tam tehdy vytvořila. :) Takovéhle věci se fakt nezapomínají...

Jimpster

The Bays, kde jsi měl na starosti klávesy, fungují už aktuálně bez tebe, nebo jste se definitivně rozpadli a už není cesty zpět? Zase v tom byl ten čas?!

Musel jsem udělat jedno těžké rozhodnutí... Soustředit se buď na kapelu, nebo na Freerange, moji produkci a DJ sety. Pro kluky z kapely to bylo fakt zklamání, že jsem si vybral to druhé, ale našli si za mě náhradu a dál pravidelně vystupují. Vlastně to dopadlo dobře. Dokonce jsme si společně zahráli na jedné akci v prosinci, což byla docela sranda a rozhodně bych to rád praktikoval častěji. Zbytek kapely je taky zaneprázdněn jinými projekty (třeba bubeník Andy je momentálně na turné s projektem Chase And Status). Kapela jako taková chtěla vždycky hrát zadarmo a z lásky, takže všichni moji situaci úplně chápou...

To je náhoda, tak to tu bude Andy ve středu hrát, velká škoda, že se minete... Každopádně, co ti dá větší práci? Začít tvořit s prázdným listem papíru na nové skladbě a nebo připravit remix tak citlivý, aby se autor neurazil a nebyl to pro něho až příliš velký experiment?

Myslím, že ti valná většina autorů potvrdí, že začínat od nuly je to nejsložitější... Při remixu tohle všecho odpadá, pouštíš si originál pořád dokola a hledáš v něm to nejzajímavější. Odtud si vezmeš vokál, přihodíš tenhle zvuk, pak tě tahle linka inspiruje k dalším krokům a najednou je to hotové. :) Ale začínat z ničeho?

Jak jsi vlastně strávil letošní zimu? Pořád jenom hraní, hraní, hraní, nebo jsi vyrazil třeba na hory, abys načerpal dostatek sil pro ponocování v klubech?

Sice byla tahle zima o poznání klidnější než loňské léto, ale stejně jsem nestihl jen tak někde lenošit na dovolené. Přesto jsem ale urval aspoň nějaký ten čas pro studiové hrátky. Snad si ty hory konečně naordinuju na příští rok...

Díky moc za rozhovor zrovna s Tebou a uvidíme se v sobotu - těším se na všechny ty ještě nevydané tracky!

Jamie Odell aka Jimpster, Audiomontage, Loxodrome, Flag a Franc Spangler se představí už tuto sobotu 9. dubna v klubu Roxy na dalším vydání One Night!

překlad: Jaromír Bednář

foto: archiv

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016