ROZHOVOR
Datum: 25.03.2010
Napsal: lukáš
Ingo Sänger: "Zpěv není nic pro mě"
Ingo Sänger, táta od rodiny, DJ a producent, majitel vydavatelství Farside a muž ještě mnoha dalších profesí diktoval v pátek 26.3. na Bukanýru na párty Just Like That . Ve chvilce, kdy jeho drobet ochořelé děti usnuly, si našel tento sympaťák čas a zodpověděl nám několik zvídavých otázek. Vy si tak o hlavním protagonistovi tohoto mejdanu předtím, než překročíte kovový můstek spojující pražskou náplavku a známý pražský hausbót, můžete zjistit spousty užitečných informací...
Ahoj do Prahy! S mojí ženou a dvěma dětmi žijeme přímo v srdci vnějšího okraje centra.
Přesnou historii vašeho dua Westpark Unit, které tvoříte ještě s Herb LF, už známe z rozhovoru právě s Herbem. Nicméně dosud žádná z otázek nesměřovala na případný plán udělat nové album; od vydání toho minulého "Collected Selected Related" uplynulo už dlouhých sedm let. Neplánujete s Herbem zase nový longplayer?
Momentálně spolu nejsme tak produkčně-technicky aktivní, abychom mysleli na nové album, jelikož každý se v současné době zabýváme také jinými projekty. To ale neznamená, že na nové album nemůže v budoucnu dojít. Kromě toho má u mě dnes nejvyšší prioritu rodina. Jinak na nových skladbách se mnou právě spolupracují Matt Flores a Henry L.
Zmínil jsi své ratolesti. Už se u nich vyvinul nějaký vztah k hudbě? Máš plány je tímto směrem vést?
Pro děcka je samozřejmé, že táta často sedí ve svém studiu nebo stojí u gramofonů, popř. CD přehrávačů a poslouchá hudbu. Obě rády poslouchají a především moje dcera Rosa i někdy tancuje. A Jacob, ten je na tancování zatím ještě moc malý :)
Používáš na uspávání dětí nějakou oblíbenou skladbu?
Naštěstí musím říct, že obě děti usínají bez problémů a nejraději bez muziky :)
Ok, přejděme k tvým kořenům. Od kdy a skrze jaký podnět se datuje tvoje setkání s elektronickou hudbou?
To už je vážně hodně dlouho... Elektronickou hudbu jsem začal hltat v roce 1983, tehdy jsem nahrával nekonečné mixtapes z různých radiových pořadů (ty záznamy ještě všechny mám) a začal jsem nakupovat více a více desek. Tehdy jsem se nějakými styly nijak zvlášť neomezoval - mohl to být funk, pop, indierock, ale také ta nejtemnější hudba, co znáš. Aniž bych opomíjel ostatní hudbu, asi od roku 1986 začal pro mě být nejdůležitější hip hop. Ten můj široký zájem o jakoukoli dobrou elektronickou hudbu pokračuje vlastně ustavičně až do teď. Na konci osmdesátých let jsem se svezl s končící acid houseovou vlnou a společně s hip hopem a také dalšími styly jako dancehall a breakbeat jsem začal vystupovat jako DJ. Společně s mým kamarádem Olskim (Oliver von Felbert – nyní šéf labelu Melting Pot Music) jsme hráli nyní už v kultovním klubu Logo v Bochumi. Pak vše plynulo dál svojí vlastní cestou a house - ve všech variacích - pak zůstal jako hlavní styl v mé roli DJe.
Společně s tvým kamarádem Steffenem Irlingerem jsi velmi dlouho uváděl radiový pořad "Treibhaus" na největším rádiu Německa, WDR. Dokážeš říct, jak dalece tento pořad ovlivnil scénu v Německu?
Pro mě je to velmi těžké posoudit. Dodatečně jsem se ale vcelku často dozvídal, že hodně DJů, kteří jsou v dnešní době ještě stále aktivní, tento pořad pravidelně poslouchali a podle té show pak nakupovali desky. Byla to skvělá doba, však jsme tam tehdy ve studiu měli skoro všechny hosty, kteří měli jméno a zvuk. Ať už to byl Joe Claussell, Frankie Knuckles, 4Hero, King Britt, Dixon nebo Surgeon... Ti všichni u nás živě hráli hodinu do éteru.
Jsi stále v některém rádiu aktivní?
Jasně. V současné době mám měsíční show na největším internetovém rádiu v Německu Byte.FM. Ten pořad se jmenuje Taxi Nights. Koukněte na web.
Taxi Nights je i tvůj večírek v Dortmundu. Máš pro tyto parties nějaký zvláštní koncept? Jak reagují lidi z Dortmundu na tvoji hudbu?
Koncept je jednoduchý - dobrá hudba. :) Díky tomu, že u nás v Dortmundu celkem dlouhou dobu fungují pravidelné house parties, je tady hudebně všechno dovoleno. Zajímavé je, že nějací lidé s námi a naší hudbou dokonce zestárli, což má vliv i na naše Taxi noci v klubu Domicil. Začíná se dřív :) Vážně je tady samozřejmé, že se hraje hodně deep.
V roce 2000 jsi založil label Farside, a to čistě s orientací na kompilační DJ série. Proč jsi se na začátku zaměřil výhradně na mixy?
Pracoval jsem v obchodě NTT, který měl na starost distribuci desek labelů jako byl například Herbův Draft, Lost Vegas a podobně. Nápad stojící za vznikem Farside Records se vůbec netýkal založení klasického labelu, jakým je nyní. Měla to být platforma pro různorodou muziku ve formě mixovaných CDs se zaměřením na můj džob DJe a tomu odpovídající hudební selekci. Od té doby, co Farside provozuji pod křídly agentury "On The Rock", se label stal pravým osobním vinylovým střediskem.
S Farside je spjatý celkem pevný a neměnný seznam umělců převážně z bývalé proslulé DJ komunity Metrosoul. Jsi otevřený i pro produkci ostatních umělců, pokud odpovídá tvému šmaku a zvuku, který Farside zastupuje?
Určitě, zrovna příští Farside bude pravděpodobně od jednoho producenta z Lipska a islandští Orang Asli nebo projekt The Offsetters jsou toho taky důkazem. Ale máš pravdu, že Farside vidím zejména jako základnu pro mé "homies". Pro hudbu od Herba, Matta nebo Henry L jsou moje uši obzvlášť dokořán otevřené a neustále jsem zvědavý na jejich nový rozvoj.
Farside také vydává, resp. lépe řečeno, jeho kmenovým médiem jsou vinyly. Doufejme, že se v této souvislosti nic s Farside nezmění?
Dokud se stále desky budou prodávat, a předně, pokud se lidé budou o Farside zajímat, nic se na tom nezmění. Jsem moc šťastný za spolupráci s agenturou On The Rock, kde kupříkladu nedávno vydaná kompilace Farside 1.0 byla vydaná jako takový vánoční dárek pro dobré a milé zákazníky a za jejím vznikem nestál nějaký prodejní úmysl.
Vzhledem k tvému jménu (pozn. Sänger znamená zpěvák), neuvažoval jsi do své produkce přispět i svým zpěvem, tak, jak to dělá např. Matt Flores?
Zpěv, navzdory mému jménu, není bohužel nic pro mne. Vzhledem k mému věku už ani nemám potřebný rozsah a zpěv ve mně vyvolává spíš krušné pocity, a to by tak u dobrého zpěváka asi být nemělo. Škoda, možná bych se tak mohl lépe prodat, ale bohužel nic pro mě. :)
Komornější kluby nebo velké ravey?
Jednoznačně kluby, kde se na hudební úrovni může víc uplatnit rozmanitost. Ovšem existují i festivaly, jako například dortmundský Juicy Beats, kde i přes třítisícové publikum jde všechno a hraní ohromně potěší.
Hrál jsi na různých J spotech. Je nějaké hraní, které se ti mimořádně uložilo v paměti?
Během těch let mě napadá spousta grandiózních večírků, ale mám potíž vybrat jeden jediný. Pokud by ses zeptal na můj nejhorší mejdan, byla by pro mě odpověď mnohem jednodušší. :)
...ok, jak vypadal tvůj nejhorší zážitek?
Haha! To bylo asi před deseti lety v jednom klubu ve městě Osnabrück. Tam mě chtěl tamní číšník dokonce zmlátit, když jsem svůj set začal pomalou deskou od Theo Parrishe. A přede mnou se hrál nějaký absurdní krám. A ještě k tomu tam bylo v tom okamžiku asi deset lidí...
Tohle nám musíš vysvětlit – jak bys popsal jeepah house? :)
Haha, to ti muselo dát práce najít tenhle pojmu. Jeepah je hip hop, dub, "dope sounds” a funk s house music. Jeep House. V Německu se pro to v hip hopové terminologii používal termín "nátěr". Je to určitá hudební symbióza mezi mnou a Herbem. Jestlipak se to jako styl prosadí?
Byl už jsi předtím někdy v Praze?
Bohužel ještě ne. A o to víc se na vás a na město samotné těším!
Znáš někoho z české elektronické scény, nějaké producenty například?
Kromě vás si teď nikoho nevybavuji nebo si neuvědomuji, že nějaký umělec pochází zrovna z Čech. Doufám, že se to během mé návštěvy změní.
Co očekáváš od návštěvy Prahy a co si myslíš o koncepci párty "Just Like That"?
Jsem hodně zvědavý a moc se těším. Herb i Matt byli víc než nadšeni.