Komiksová recenze: Vějíř - Sborník české mangy 2012

Aquapark u Vodníků, Zachraň se, kdo nemůžeš, Hanácké samuraj, Větrné mlýny melou pomalu, Královskej kšeft, Císařův slavík, Zásilka a více než desítka dalších komiksových příspěvků českých autorů nachází prostor v novém Vějíři – Sborníku české mangy pro rok 2012.

Tuzemský trh se mění k lepšímu. Před desíti lety by se fórek, v němž manga produkují mangovníky a mangu mangavníky, nesetkal s úspěchem, protože by ho málokdo pochopil. Dnes se mu už tisícovky lidí nezasmějí čistě z toho důvodu, že na něm není nic vtipného. Kdo by si rád v českém jazyce přelouskal dobrodružství světoznámého Naruta, není limitován na kvalitativně různorodé fanouškovské překlady, ale může si ho v pravidelných intervalech pořizovat v oficiální papírové podobě. K dostání je také akční Bleach, dospělácký Crying Freeman, moderní Death Note, hororová Spirála nebo rozjuchaná Hetalie, což se dá oproti nepříliš vzdálenému vakuu považovat za citelný pokrok

Aktivita českých fanoušků je patrná i v oblasti vlastní tvořivosti, jelikož vyšel čtvrtý Vějíř – Sborník české mangy. Oproti loňskému číslu sice zhubnul o téměř sedmdesát stránek, přesto s devatenácti příspěvky stále pokrývá enormně široké spektrum žánrů, kresebných stylů a zkušeností samotných autorů. Jak je ostatně uvnitř fešně vyvedeného cvalíka zmíněno, Vějíř funguje jako prostor, kde svá díla v případě zájmu mohou publikovat všichni, jejichž tvůrčí podnět vychází z Japonska. V některých případech jde o zajeté autory, u nichž je evidentní vypsaný a vykreslený osobitý projev, u jiných jde o prvotiny. Přítomny jsou komiksy, k jejichž premise patří ztřeštěný japonský humor se specifickými výrazovými prostředky, melancholická zasněnost, napětí nebo chuť upozornit na určité sociální problémy.

Vějíř postrádá sjednocující prvek, strukturu nebo editorskou selekci jednotlivých příspěvků (s onou inspirací v zemi vycházejícího slunce se nakládá velmi volně a bylo by složité ji definovat). Cílem je jasně vyjádřená „radost z tvorby a radost ze čtení“. Díky tomu před spotřebitelem leží sborník s nesestřelitelným konceptem, jelikož by se jakékoliv výtky chtě nechtě roztříštily do osobních preferencí v duchu líbí/nelíbí, které bez zohlednění jistých faktorů budou veskrze nudné či nesmyslné. Jak je známo, co se nelíbí jednomu, protože už daný jedinec například pár roků nespadá do cílové skupiny, může se zamlouvat někomu jinému.

Vějíř jednoduše nabízí místo k prezentaci, což pro čtenáře znamená obsáhlý vzorek primárně fanouškovské tvorby v jednom titulu. Tvůrci jsou tedy odměněni možností vidět svůj výtvor na papíře, konzumenti potenciálním objevem zajímavé komiksové povídky.

Vějíř - Sborník české mangy 2012

Scénář: Antonín Tesař, Bára Smutná, Abbe, Špendla, Shinji, Jiří Tesař, DanQ a další

Kresba: Jiří Tesař, Dee, Zuzana Blaštíková, Mioriel, Abbe, Faqy a další