Komiksová recenze: Y: Poslední z mužů 6 - Holky s holkama

Yorick by si zajisté rád notoval s Juditou Čeřovskou, že je po dešti, svítí kaluže a ženy se nemají mračit na muže. Některé dívky se totiž v jeho přítomnosti nejenom tváří kysele, ale rovnou by poslední lidský exemplář mužského pohlaví chtěly opravdu ošklivě nakopnout do choulostivých partií.

Mají slečny, dámy, manželky, vdovy, milenky, přítelkyně, partnerky, frajerky a princezny v komiksové sérii Y: Poslední z mužů nad pány navrch? Odpověď by se mohla zdát až okatě triviální, když se místním světem plahočí akorát Yorick. Po bleskové apokalypse, která z neznámých důvodů vyhladila vyjma zmiňovaného mladíka všechny nositele chromozomu Y, jsou ženy ve vedení politických, školních, kulturních i extrémistických institucí. Jenže scenárista Brian K. Vaughan se snadno odhadnutelných reakcí straní, a tak v šesté knize čtenářům podrývá hned několik potenciálních hypotéz, kam by děj mohl směřovat. Jedna z postav ostatně v průběhu trefně zmíní: „Plná planeta ženskejch, a jedinej chlap se stane vůdcem.“

Jak slibují ilustrace na obálce a samotný název Holky s holkama, největší událostí se tentokrát stává krátký románek agentky 355 s doktorkou Mannovou, s nimiž souvisí jedna z možných změn do budoucna. V předešlých dílech, kdy tajná vládní agentka pomáhala amatérskému iluzionistovi a jeho opičákovi, se zdálo, že vše nasvědčuje pomalému budování vztahu mezi Yorickem a 355. Z prvotního zájmu plnit rozkazy by se postupně přešlo k zamilovanému klišé, kdy si po dlouhých útrapách padnou do náruče. Bylo by to zřejmě nejjednodušší možné vyústění.

S přirozeně zakomponovanou lesbickou scénou se však objevují další varianty, co všechno se může odehrávat. Zatímco na začátku měl hlavní roli jednoznačně poslední chlap, nyní se pozornost přesouvá k vedlejším charakterům, které nabírají na významu. Přestože tedy Vaughan postupně odhaluje základní premisu (nositelem Yorickovy imunity je Ampersand, který je aktuálně v zajetí jisté japonské bojovnice), napětí udržuje vztahovým proplétáním. Dělá přitom takové kroky, po kterých se může i spekulovat, zdali ústřední charakter v závěru náhodou nezemře, protože by pro něj v dějovém oblouku už nemuselo být upotřebení.

Největší přínos dílu Holky s holkama se dá ostatně najít právě v roztříštěných možnostech, co se bude dít dál. Komiksová série Ypsilon je vytvořena jako konzistentní vyprávění, které je nesmyslné hodnotit izolovaně. I zdánlivě nedůležité části nacházejí uplatnění v budoucnosti a situace, k nimž by se dal plácnout štempl, že hrají pouze na efekt, jsou reflektovány o pár čísel později. Šestý díl, který se převážně odehrává na moři, by při samostatném uchopení byl standardním dobrodružstvím s přesně dávkovaným množstvím dialogů a akce, v celém kontextu ale zastává funkci, kterou není možné vyškrtnout.

Šestka Ypsilona, která obsahuje originální sešity 32 až 36, nepolevuje v načatém tempu a opětovně láká k okamžitému vyhledání pokračování. A jestli právě tohle není nejlepší ukázka vysoké jakosti komiksového seriálu, tak už nevím.

Y: Poslední z mužů 6 – Holky s holkama

Scénář: Brian K. Vaughan

Kresba: Goran Sudžuka, Pia Guerra