Knižní recenze: Petr Schink - Vylévání krve

Sci-fi a gangsteři? "To přece nejde dohromady," řekne si nejeden čtenář. Opak je ale pravdou. Stačí se prostřednictvím románu Vylévání krve vydat do literárního světa Petra Schinka, v němž se promenádují gangsteři v italských oblecích, benzín si mohou dovolit jen ti nejbohatší a za dveřmi už čeká jaderná válka...

Rokem narození (1979) sice Petr Schink patří k nejmladší autorské generaci, ale jeho úspěšné literární zářezy na pažbě zcela jasně hovoří o tom, že pomalu míří mezi elitu českých žánrových tvůrců. Poprvé o sobě dal vědět v dnes již zaniklém časopise Ikarie a hned bylo jasné, že na poli akční tvorby bude jako doma. To potvrdil v roce 2006 svou sbírkou povídek nazvaných Špinavá práce, na kterou nyní navazuje románem Vylévání krve. Ve své tvorbě se rád vrací do minulosti, konkrétně do Ameriky 50. let 20. století, ovšem s tím rozdílem, že využívá alternativní dějiny a inspiraci hledá hlavně v detektivní drsné škole, zastupované Raymondem Chandlerem či Dashiellem Hammettem. Možná by se mohlo zdát, že sci-fi a gangsteři nejdou dohromady, ale opak je pravdou. A pokud nevěříte, vydejte se do autorova světa, kde chlápci chodí v italských oblecích, benzín je tak vzácný, že předčí hodnotu diamantů a jaderná válka je na spadnutí.

Petr Schink
Společníkem na téhle cestě vám bude sympatický gangster Charlie Parker, antihrdina, který se pohybuje za hranicemi zákona a ačkoliv má vnitřní morální kodex, neštítí se kvůli přežití umlátit nejbližšího přítele golfovou holí. Ten se po několika letech rozhodl vrátit domů, respektive se schovat před problémy, které ho pronásledují na každém rohu. Jenže, jak už tomu tak bývá, ani tady nebude mít klid. Rodná hrouda Sant Joian je totiž pod nadvládou gangstera Moyera, což je Parkerův starý známý, s nímž má nevyřízené účty. A než se stačí rozkoukat, šlápne do pořádně mazlavého lejna a stává se tak jediným, kdo dokáže obstát proti zlu a vrátit město zpět do jeho starých kolejí. Ale nebude to zadarmo, protože při téhle bitvě poteče nejen pot, ale krev a ne všichni se dožijí konce. Schink rozjíždí svižnou dobrodružnou jízdu, která se zastaví jen na krátký okamžik ve chvílích, kdy si Parker potřebuje dát oraz a doplnit střelivo na další bandu nepřátel. Z každé stránky na vás bude dýchat neuvěřitelná retro atmosféra, takže pokud si pouštíte Kmotra denně místo Večerníčku, budete slintat blahem.

Vylévání krve
Atmosféra pak ještě víc přitvrzuje u flashabacků, v nichž sledujeme nejen hrdinovo dospívání, ale i první krůčky k práci mafiána. Neopomenutelným plusem knihy je pak autorova perfektní schopnost pracovat s jazykem, takže čtení představuje velkou radost bez jakýchkoliv zádrhelů. Na druhé straně je ale vidět, že je to autorův první román a na rozdíl od povídek, si tu už tolik není jistý v kramflecích. To se projevuje hlavně v okamžicích, kdy za sebe klade velké množství akce. Z toho jsem měl pocit, jako kdyby nevěděl, kam jít dál a tak se rozhodl problém vyřešit pomocí přestřelky. Nicméně se s tím vyrovnal se ctí a Vylévání krve je tak povedenou knihou, v níž si najdou to svoje především milovníci dobrodružství a mafiánských historek. A jistě nadchne i ty z vás, kteří holdují komiksové sérii Sin City nebo hře Mafie.

Vylévání krve

Schink, Petr
Nakladatel: Epocha