Knižní recenze: Juraj Červenák - Vládce vlků

Většina lidí si černokněžníka představí jako chlápka v černém, který škodí lidem. Ale co když je to bojovník, který likviduje monstra a pomáhá lidem?

Juraj Červenák si svými knihami získal velkou popularitu nejen u nás, ale i ve své rodné Slovenské republice. Což dokazuje fakt, že je většina jeho knih v současné době vyprodaná. Naštěstí se nedávno začala dělat nová vydání, z nichž přišel na řadu jako první Vládce vlků. V Červenákově tvorbě je to velice zlomová kniha, protože před tím napsal pár věcí, v nichž se inspiroval především severskými mýty. Tady se na to ale vykašlal, propojil fantasy se slovanskými mýty a všechno vložil do historických kulis. Kniha byla úspěšná, takže vznikly ještě další tři díly.

Cervenak

Bojovník Rogan několik let bojoval ve válce s Avary, kde si získal pověst jako skvělý lukostřelec. Jenže mu není přán odpočinek, protože má nevyřízené účty s Krvavými psy – avarskou skupinou bojovníků, kteří mu kdysi zavraždili ženu a syna. Jako vlk samotář pronásleduje každého krkavce, (jak se Avarům přezdívá) aby se postupně dostal až k samotným vrahům a vykonal pomstu. Jenže osud mu určil něco jiného. Jak se totiž ukáže, není obyčejným smrtelníkem, ale potomkem nejmenovaného boha a dalším z řady černokněžníků, kteří bojovali se silami temnot. A jeho magické schopnosti se mu budou opravdu hodit, protože kromě Krvavých psů se mu do cesty postaví démonický služebník avarského boha Kelgara, s nímž opravdu nejsou žádné žerty.

Vladce Vlku
Autor umí dobře pracovat s postavami a házet hrdinům klacky pod nohy, takže se ani na okamžik nebudete nudit. Drsné prostředí dávnověku, v němž se příběh odehrává, jde pak ruku v ruce s násilím – na krvi a usekaných končetinách se nešetří, stejně jako na sprostých slovech. Velkou porci temnoty pak Červenák odlehčí nějakou tou peprnou hláškou. Myslím, že nejvíc budete prskat smíchy nad těmi, které pronáší Roganův vlčí společník Goryvlad. Ač se jedná o historickou fantasy, neočekávejte nudné historické pasáže. Autorovi jde především o příběh, který obohacuje právě o historické prvky, čímž jej činí ještě zajímavějším. Díky metodě filmového střihu vám před očima vyvolá děj, takže si budete myslet, že se celou dobu díváte na film. Červenák má dějiny nastudované opravdu detailně a nebojí se svých znalostí využít pro zpestření příběhu. Autor nové vydání poupravil a uhladil drhnoucí místa, čímž text získal na větší dynamice a ještě větší kvalitě. Červenák za svou kariéru napsal ještě lepší texty, ale to nic nemění na faktu, že je Vládce vlků skvělým dobrodružným čtivem.

Černokněžník: Vládce vlků

Červenák, Juraj
Překlad: Robert Pilch