Komiksová recenze: Kůstek 2: Oči bouře

Matt Groening údajně prohlásil, že Kůstek je úžasný. Může to znít podezřele. Může to dokonce zavánět nudnou propagační hantýrkou, nad kterou se vyplatí jen mávnout rukou. Obzvláště když je daná hláška umístěna na zadní straně komiksu Kůstek. Jenže veškeré pochybnosti jdou po přečtení stranou. Kůstek úžasný je a je zbytečné nad tím ohrnovat frňák.

Již celý rok uběhl od doby, kdy se v českém jazyce objevila první kniha s trojicí podivných nosatých bytostí. Kůstkové nuceně odešli ze své rodné vesničky a ocitli se v tajemném údolí, kde žijí lidé, mluvící brouci, draci kouřící doutníky i věčně hladoví krysáci. Čtenáři se seznámili s dobráckým a zamilovaným Ferdou, flegmatikem a lenochem Švandou, vyčůraným Podfou, přenádhernou lidskou dívkou Trnkou, odvážnou babčou Ben a dalšími základními charaktery, kolem kterých se točí komiksový fantasy epos. Za onen rok získala kniha Útěk z Kůstkova mimo jiné nominaci na Zlatou stuhu za nejlepší překlad a čtenářskou cenu Fabula Rasa za nejlepší zahraniční komiks roku 2010. To je pouze několik dalších informací k upřesnění, že nadšeně nehaleká pouze Matt Groening.

Jelikož Jeff Smith, scenárista i kreslíř v jedné osobě, Kůstka pojal jako souvislé vyprávění, začínají Oči bouře přesně tam, kde se v předešlém díle skončilo. Hlavního hrdinu a jeho objekt lásky stále pronásledují zlověstné sny, které se zdají být reálnější, než bývá obvyklé. Navíc to vypadá, že babička Ben před všemi zatajuje, proč se kolem ranče potulují krysáci a proč jsou stále agresivnější. Kdo je Pán kobylek, o němž se začíná mluvit? Co má s Trnkou společného velký červený drak? A kdo jako první nabančí Švandovi za to, jak dlouho už kraví se svým banjem?

Druhý díl obsahuje některé významné odpovědi na otázky z úvodního svazku. S jejich zjištěním se však potvrzuje, že dominantní není samotné odhalení, co se vlastně děje, nýbrž jak se k těmto záležitostem postavy dostávají. Témata jsou totiž zcela typická pro fantasy. Nějaký ten arcilotr, pár tajemství kolem hlavních figurantů, které nutí čtenáře k vytváření všemožných hypotéz, a posouvání kupředu prozrazováním hlubší historie. Vše bezvadně funguje, ale nedá se hovořit o kdovíjakých odlišnostech oproti konkurenci.

Smithovy kvality se ukrývají v tom, jak skvěle zvládá komiksovou zkratku a jak v komiksu využívá prostředků, které jsou význačné především pro divadlo. Už při zběžném prolistování se dá zaregistrovat, že se děj odehrává na malém množství míst. Z exteriérů je přítomen les, hnízdo krysáků a prostor u ranče, z interiérů chajda, seník a hospoda. To je zatím plus mínus vše. Nejpůsobivější a nejvýraznější pasáže jsou situovány na jeden staticky zobrazený flek, kde se pohybují a komunikují postavy. Okolní prostředí se potlačilo na minimum a důraz se klade na expresivní mimiku a gesta. Takto americký autor buduje většinu humorných scén, což je způsob osvěžující a jednoduše řečeno naprosto bezvadný. Předvádění roztodivných úhlů pohledu by bylo zbytečné, Kůstek působí přirozeně právě díky zaměření na postavy. Výrazně tomu napomáhají samozřejmě sympatické charakteristiky a roztomilé vizuální ztvárnění.

Okamžiky plné napětí staví Smith taktéž na vybalancovaném načasování. Na totožně orámovaných místech využívá světla a stínů k tomu, abyste se o klaďase báli jako o své kámoše. Oči bouře jsou přitom o dost ponuřejší než Útěk z Kůstkova, takže momentů, při kterých se drží palce, se najde spousta. A dá se téměř garantovat, že po skončení druhého dílu budete ve fandění pokračovat, jen s tím rozdílem, že ho zacílíte na nakladatelství Crew. Děti i dospělí si totiž budou přát vydání další části v co nejkratším časovém horizontu.

Kůstek 2: Oči bouře

Scénář: Jeff Smith

Kresba: Jeff Smith