Filmová recenze: Oliver Twist

Raději jste neměli ten román, raději jste neměli ho číst. Polanski ten román zrežíroval, já to viděl, chci vám o tom říct. Čtěte dál list. Hrdinou je malý Twist. Oliver Twist.

"Ten hoch roste pro šibenici."

Oliver (Barney Clark) je sirotek. Přežívá v nuzném prostředí obecního sirotčince, kde je považováno za nehoráznou drzost, když některý ze svěřenců pokorně požádá o přídavek. Oliver to udělal a jakýsi ctihodný občan se vyjádřil, že ten hoch roste pro šibenici. Zatím Oliver pomáhá prodávat rakve. Jinak vcelku hodný starý obchodník má ale nechutně odpornou manželku, která malého chlapce týrá.

Když se o jeho nebožce matce ta stará fúrie vyjádří ne zrovna lichotivě, Oliver sebere svých pět švestek a vyrazí směr Londýn. Do metropole dorazí jako zbědovaný žebrák, proto je vlastně dobře, že potkává Podšívku Lišáka (Harry Eden). Jen o něco starší chlapec je zkušeným kapsářem, což ale Oliver netuší. Následuje ho proto bez obav do doupěte podvodníka Fagina (Ben Kingsley).

Právě toto seznámení se malému Oliverovi stává téměř osudným. Ve zlodějském doupěti z něj má vyrůst další Podšívka, dřív než k tomu dojde se ale zaplete do honičky s policií. Díky tomu se chlapec setkává s laskavým panem Brownlowem (Edward Hardwicke), který se chce Olivera ujmout. V jeho čistotu věří tak bezmezně, že dokonce neváhá vsadit svou vlastní hlavu.

"Jestli se ten kluk vrátí, sním svoji hlavu."

Klasický románový špalek z pera učebnicového autora Charlese Dickense nebyl převeden do filmové podoby poprvé. Příběh Olivera Twista je tak výživnou látkou, že podle něj vznikají i písničky. Zatím poslední filmovou adaptaci natočil slavný, původem polský, režisér Roman Polanski v České republice.

Oliver Twist má evidentně Oscarové ambice. Téma je dostatečně "důležité", neznámým hercům jistí záda zkušený Ben Kingsley (má stejné ocenění už za Gandhiho a další tři nominace) a jméno režiséra upomíná na úspěšného Pianistu, který z neznámého Adriana Brodeyho udělal oblíbeného charakterního herce. Akademikům by se mohla zamlouvat i zajímavá kamera stylizovaná do tmavě pastelových barev.

Filmový Twist nakonec nevyvolává takové emoce jako kniha. Ta je sice podstatně objemnější, ve správnou chvíli však dokáže chytnout čtenáře za nos a nedovolí mu spustit z ní oči. Film je naoko moc hezký, stylizace se ale po nějaké době přeci jen okouká. Možná i kvůli absenci Dickensova vypointovaného happy endu tentokrát výsledek trochu zavání zíváním.

Recenze vznikla ve spolupráci s Village Cinemas.

Oliver Twist
Francie/Velká Británie/ČR, 131 minut