Filmová recenze: Karlík a továrna na čokoládu

Démonické filmové dítě Tim Burton znovu natáčí jako zamlada. Karlíkovo sladké dobrodružství není ani vyloženě pro děti ani pro dospělé. Chuť na sladké ale spolehlivě nadežene všem.

Willy Wonka: "Žvýkačka je odporná, hnusí se mi, kdo ji má."

Karlík a továrna na čokoládu je v zahraničí velmi populární dětská knížka Roalda Dahla. Už v roce 1971 vznikla její muzikálová adaptace Pan Wonka a jeho čokoládovna. Sám Dahl s ní ale nebyl příliš spokojen, ačkoliv se podílel na jejím scénáři. Znovu získat práva na zfilmování čokoládového dobrodružství malého Karlíka nebylo vůbec jednoduché, protože Dahlovi dědici je nechtěli dát z ruky jen tak. Střapatý Tim Burton u nich ovšem zabodoval.

Příběh je prostý, až naivně dětský. Karlík (Freddie Highmore) žije s rodinou a prarodiči v nuzném domečku na okraji města. Jsou chudí a jedí prakticky jen zelnou polévku. Slavnou čokoládu Willyho Wonky si Karlík užije jedině, když má narozeniny. Což je zrovna příští týden. A Willy Wonka právě vyhlásil, že do svých čokolád ukryl pět zlatých tiketů.

Kdo je najde, navštíví jeho tajemnou továrnu, odnese si s sebou zásobu čokolády na celý rok a  navíc má možnost vyhrát skutečně speciální cenu. Zlaté tikety mají ve svých rukou tlusťoch Augustus Gdoule, rozmazlená fiflenka Veruka Saltini, drzá a užvýkaná Fialka Garderóbová i televizní maniak Miky Telekuk. A pochopitelně Karlík. V továrně na děti ale čeká množství nástrah, které je postupně vyřazují ze hry. Hádejte, kdo zůstane a vyhraje hlavní cenu.

Zní to jako pohádka, ale ne ve stylu Honzy, který sbalil buchty a vydal se do světa. Karlík je spíše kategorií Alenky v říši divů nebo Hvězdného prachu od britského spisovatele Neila Gaimana. Podle toho vypadá i jeho druhá filmová adaptace od mého oblíbence Tima Burtona. Je zběsile barevná podobně jako Beetlejuice, ale nepostrádá temné odstíny jako Ospalá díra. Každý kousíček příběhu je okatě stylizovaný a přesně zapadá do skládačky bizarního humoru.

Johnny Depp hraje šíleného podivína, jakýsi hybrid mezi Marilynem Mansonem, miliardářem Howardem Hughesem a možná Michaelem Jacksonem, tak dobře, že si ho mladší diváci nebudou brzy schopni představit jako někoho „normálního“. Zvlášť, když se za půl roku vrátí v pokračování Pirátů z Karibiku jako excentrický pirát Jack Sparow. Pokud Willy Wonka v Deppově podání působí jen lehce démonicky, herecká legenda Christopher Lee (Drákula, z poslední doby i Saruman z Pána prstenů nebo hrabě Dooku ze Star Wars) démonem je. Ale takovým hodným, otcovským.

Po skoro normální Velké rybě, v níž Burton hnal svůj snový svět do přímé konfrontace s naším skutečným, je Karlík a továrna na čokoládu dokonalou přípravkou na listopad. To by se v kinech měl objevit další, tentokrát animovaný a podle očekávání pořádně temný, film Mrtvá nevěsta Tima Burtona. Střapatý bubák Tim je rozhodně v plné síle a každý by to měl vidět!

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Charlie and the Chocolate Factory
USA 2005, 115 minut