Filmová recenze: Sin City

To ráno jsem zase kašlal, i když v krku mě bolet přestalo. Otevřeným oknem se místo slunečních paprsků valil dovnitř smrad. Basin City smrdělo vraždami, korupcí i Tím žlutým parchantem. Začalo to ještě než jsem stihl svůj ranní čaj.

Marv: "Moderní auta. Všechny vypadají jako elektrické holící strojky."

Basin City je městem, kde byste nevinnost hledali marně. Nejčestněji se tady chovají psychopatičtí sérioví vrazi, outsideři jednou nohou v kriminále a přestárlí poldové jednou nohou v hrobě. Svou čest má ještě tak ta tlupa kurev ze staré části města, ale každá z nich ukrývá pod sukní ostře nabité uzi. Tohle město je zoologická zahrada bez ohraničených výběhů. Basin City. Sin City. Pitomá přezdívka. Vtip bez pointy.

Pokud ovšem pointou není vaše tělo bez povšimnutí pomalu hnijící někde stranou v příkopě. Musíte to tu znát, jinak je po vás. Pokud si tykáte se starým dobrým Frankem Millerem, mohli byste tady aspoň pár hodin přežít. Jeho kámoš Robert Rodriguez, a vlastně i jeho brácha Quentin Tarantino, vás ale vezmou rovnou do toho nejhoršího. Ti dva jsou pěkně drsní hoši. Nešetří nikoho.

Drsný sbohem… Marv se brzy hodně naštve. A když se Marv naštve, znamená to, že po okolních zdech se budou rozstříkávat mozky. Goldie byla andělsky krásná. Podívejte se na Marvův ksicht a bude vám hned jasné, že byla i jediná, která mu kdy dala. Ani nemusel platit. Hledala ochranu. Jenže teď je mrtvá. A Marv se brzy hodně naštve.

Velká tučná zabíjačka… Dwight má teď novou holku a ten surový hipík ji už otravovat nebude. Jenže když ho vyhnal, nemůže dopustit, aby si hipík vylil zlost na jiné nevinné holce. Musí za ním, přestože stopa vede do staré části města, kde ho místní dámy dobře znají. Bude tam nebezpečně vášnivá Gail. Bude to krvavé. A bude s tím mnohem víc problémů, než si původně myslel.

Ten žlutej parchant… Detektiv Hartigan nemůže nechat malou Nancy v průšvihu. Moc dobře ví, že mladý Roark, rozmazlený a zvrhlý guvernérův synek, by ji znásilnil, pořezal a zabil. Jako ty předtím. Hartigana nezastaví ani zkorumpovaný kolega Bob, ani startující infarkt. Hartigan bude bojovat i za cenu toho, že sám skončí za mřížemi. A bude bojovat i po osmi letech, když bude skoro všechno ztraceno. Bude bojovat až do úplného konce.

Kult plodí kult. Někdy. Jako teď. Robert Rodriguez jede téměř do posledního puntíku podle Franka Millera. Prý ani nebyl žádný scénář, komiksy posloužily jako storyboard i scénář zároveň. Je to znát. Chudáci, kteří Sin City neznají, skoro nemají šanci přežít. Naděje je tu jen pro ty, kdo četli aspoň něco. Zato ti, kdo mají Sin City zmáknuté od začátku do konce, jsou v Rodriguezově společnosti jako doma.

Kult plodí kult a láká známé herce. Někteří, jako Josh Hartnett, Rutger Hauer, Elijah Wood nebo Brittany Murphyová se tu klidně jen mihnou. Jiní jako Benicio Del Toro, Rosario Dawsonová, Jessica Albaová nebo Michael Madsen tu mají o něco víc prostoru. Ale i ti hlavní, jako skvělý Mickey Rourke s ksichtem Marva, charismatický Clive Owen ve Dwightových teniskách a Bruce Willis s unaveným srdcem detektiva Hartigana do toho šli za pár drobných. A povedlo se jim to skvěle.

Kult plodí kult a filmová podoba Sin City dokonale napodobuje tu komiksovou. Asi to vážně bude ta zdaleka nejvěrnější filmová adaptace komiksu. Což má své klady i zápory. Dva příběhy místo tří by možná bohatě stačily. Což si Rodriguez nejspíš uvědomil, když pomyslel na další filmové pokračování Sin City. Každopádně chci tleskat. Tohle město se krvavě zapíše do filmové historie.

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Sin City
USA 2005, 125 min
režie: Frank Miller, Robert Rodriguez a jako host Quentin Tarantino
scénář: Frank Miller
hudba: Robert Rodriguez, John Debney, Graeme Revell
hrají: Mickey Rourke, Clive Owen, Bruce Willis, Jessica Albaová, Nick Stahl, Benicio Del Toro, Rosario Dawsonová, Elijah Wood, Michael Madsen, Jaimie Kingová, Carla Guginoová, Rutger Hauer, Powers Boothe, Devon Aokiová, Michael Clark Duncan, Brittany Murphyová, Josh Hartnett, Frank Miller