CLANEK
Seznamte se, tohle je: Bibio!
Aphex Twin, Flying Lotus, Autechre, Grizzly Bear, Squarepusher, Boards Of Canada, Clark. To je jen krátkĂ˝ výčet dĹŻleĹľitĂ˝ch postav elektronickĂ© scĂ©ny, kterĂ© svou kariĂ©ru a osobnĂ vize nerozluÄŤitelnÄ› spojili s jednĂm z nejrespektovanÄ›jšĂch nezávislĂ˝ch hudebnĂch vydavatelstvĂ svÄ›ta – Warp Records. A zatĂmco mnozĂ k tÄ›mto umÄ›lcĹŻm spĂš bezelstnÄ› vzhlĂžà jako ke svĂ˝m modlám, Stephen Wilkinson alias Bibio mÄ›l to štÄ›stĂ, Ĺľe se po jejich bok mohl zaĹ™adit.
"VĹľdycky jsem chtÄ›l bĂ˝t součástĂ Warp Records a uznával jsem vizi lidi, kteřà tento label vedou, protoĹľe se dlouhodobÄ› snažà o hudebnĂ diverzitu a nechtÄ›jĂ vydávat jen ÄŤistÄ› elektronickĂ© desky," Ĺ™Ăká Bibio. Kdo zná alespoĹ trochu historii tĂ©to pozoruhodnĂ© znaÄŤky, která okamĹľitÄ› po svĂ©m vzniku narušila pořádky v tehdy ještÄ› nepĹ™Ăliš širokĂ©m elektronickĂ©m Ĺ™eÄŤišti stejnÄ› ĂşspěšnÄ› jako kapitán Kirk kontinuitu ÄŤasu a prostoru dĂky warpovĂ©mu pohonu, musĂ uznat, Ĺľe je na BibiovĂ˝ch slovech spoustu pravdy.
ZatĂmco zpočátku k sobÄ› label Warp Records vábil pĹ™edevšĂm experimentátory (Aphex Twin, Autechre, Squarepusher, Plaid, LFO) naplno vyuĹľĂvajĂcĂ potenciál modernĂch technologiĂ k tvorbÄ› strojovÄ› pĹ™esnĂ˝ch a aĹľ mechanicky znÄ›jĂcĂch konstrukcĂ obalenĂ˝ch do závoje futuristickĂ˝ch melodiĂ, postupem ÄŤasu se otevĹ™el všem moĹľnĂ˝m vlivĹŻm od indie rocku, (Grizzly Bear, Broadcast) hip-hopu (Flying Lotus, Gonjasufi) a post-rocku (Pivot, Battles) aĹľ k soulu (Jamie Lidell).
Sázka na rozmanitost vydavatelstvĂ vyšla, a zatĂmco jinĂ© znaÄŤky postupnÄ› skomĂraly a vytrácely se z pomyslnĂ© hudebnĂ mapy, Warpu se širokĂ© portfolio zajĂmavĂ˝ch umÄ›lcĹŻ podaĹ™ilo ještÄ› obohatit o spoustu novĂ˝ch zajĂmavĂ˝ch tvářà (Clark, Rustie atd.). Jednou z nejpĹ™ĂnosnÄ›jšĂch akvizic byl od počátku i Bibio, kterĂ˝ poutavÄ› navazoval na ambientnĂ estetiku svĂ˝ch oblĂbencĹŻ a zároveĹ jednĂ© z nejvÄ›tšĂch ikon poslechovĂ© elektroniky vĹŻbec - Boards Of Canada.
Byli to Boards Of Canada, kdo ve Stephenovi zaĹľehl zájem o melachnolicky hudebnĂ struktury, kterĂ© se nakonec projevily aĹľ ve formÄ› titulu z oboru "Sonic arts" na Middlesex University. V prĹŻbÄ›hu studiĂ Bibio poznal mnohá ĂşskalĂ zvukovĂ©ho inĹľenĂ˝rstvĂ a z nahrávek všemoĹľnĂ˝ch zvukĹŻ, kterĂ© povÄ›tšinou sbĂral nÄ›kde v terĂ©nu, sestavoval snovĂ© ambientnĂ kompozice. Nápady na skladby však sbĂral i jinde neĹľ na procházkách s rekordĂ©rem: "NeovlivĹujĂ mÄ› jen zvuky okolĂ a muzika. Inspiraci ÄŤerpám i z knih o Zenu, básnĂ, dokumentĹŻ atd. Hudba pro mÄ› nenĂ aĹľ tak ĂşplnÄ› o dokonalĂ©m zvládnutĂ nástrojĹŻ. NenĂ měřitelná jako vĂ˝kony v atletice. MÄ› zajĂmá spĂš samotná imaginace, barva a odstĂny hudby."
DĂky dokonale zvládnutĂ©mu technickĂ©mu pozadĂ tvorby a vlastnĂm zajĂmavĂ˝m nápadĹŻm se Bibio brzy dostal ke svĂ˝m oblĂbencĹŻm z Boards Of Canada, kteřà jeho nahrávky doporuÄŤili lidem z labelu Mush Records (vydávajĂ hudebnĂky jako Busdriver, Deru nebo Daedelus). Tam Bibio nÄ›jakou dobu zakotvil a pod hlaviÄŤkou Mush nakonec nahrál tĹ™i povedená alba. V roce 2009 pak pĹ™išla nabĂdka do nejvyššà ligy: ozvali se z Warp Records.
Pokud byste ÄŤekali, Ĺľe se Bibio zavĹ™el do studia, aby pĹ™išel s dalšà vysoce kvalitnĂ variacĂ na tĂ©ma: ambient, klon Boards Of Canada, zasnÄ›nost a melancholie; mĂ˝lĂte se. PĹ™esun pod Warp Records zároveĹ znamenal novou vĂ˝zvu, která vyvrcholila v částeÄŤnĂ©m opuštÄ›nĂ dosavadnĂho rukopisu. Bibio se nikdy netajil láskou k dalšĂm hudebnĂm stylĹŻm (mezi svĂ© nejoblĂbenÄ›jšà kapely Ĺ™adĂ Iron Maiden nebo Daft Punk) a na desce Ambivalence Avenue se nebál projevit svou náklonost k popu, indie-rocku nebo hip-hopu. Vznikla tak neuvěřitelnÄ› rozmanitá, ale pĹ™itom stále fungujĂcĂ a nebĂ˝vale hitová koláž, která doslova šokovala hudebnĂ kritiky, jeĹľ neváhali zaĹ™adit Ambivalence Avenue mezi nejlepšà desky roku.
Bibio k tomu Ĺ™Ăká: "Rozmanitost je koĹ™enĂm Ĺľivota. Na Ambivalence Avenue se mi podaĹ™ilo dosáhnout absolutnĂ autonomie. Nemusel jsem se niÄŤĂm omezovat. Hraju na mnoho nástrojĹŻ, takĹľe jsem si všechno nahrál a nazpĂval, sloĹľil jsem si texty k pĂsnĂm a nakonec jsem si album i sám zprodukoval. Tento zpĹŻsob mi naprosto vyhovuje." VĂ˝stiĹľnÄ› pojmenovaná deska Ambivalence Avenue se stala ukázkovĂ˝m produktem doby, na kterĂ©m je dokonale viditelnĂ© postmodernĂ muzikantstvĂ v plnĂ© sĂle: nezaĹ™aditelnĂ©, fragmentárnĂ a zároveĹ ucelenĂ©, odkazujĂcĂ k minulosti a pĹ™itom něčĂm stále novĂ©.
Hype, kterĂ˝ se kolem jeho práce rozpoutal, ale BibiĹŻv Ĺľivot nijak dalece nepostihl. V tom mu zĹ™ejmÄ› pomohl jeho pĹ™irozenĂ˝ nadhled a záliba ve vĂ˝chodnĂ filosofii a náboĹľenstvĂ, stejnÄ› jako naprostá ignorace tisku. "NeÄŤtu noviny, nesleduju televizi, neposlouchám rádio. MĂ©dia jsou nutnĂ© zlo. NenĂ to o tom, Ĺľe bych se nezajĂmal o dÄ›nĂ ve svÄ›tÄ› nebo kolem mÄ›, naopak. Ale radši si udÄ›lám vlastnĂ obrázek a pĹ™ijdu si na vÄ›ci sám, neĹľ abych si vybĂral z pĹ™edem definovanĂ˝ch voleb, kterĂ© nám pĹ™edkládajĂ mĂ©dia."
Pozoruhodná vyrovnanost a naprostá originalita je patrná i z jeho novĂ© desky Mind Bokeh, která stejnÄ› jako Ambivalence Avenue vyšla u Warp Records. Bibio se zde pouštĂ do dalšĂch neprozkoumanĂ˝ch oblastĂ a vytvářà pestrou smÄ›s, na kterĂ© neopomĂná snad žádnĂ˝ z myslitelnĂ˝ch stylĹŻ. "Slovo bokeh popisuje skvrny svÄ›tla, kterĂ© jsem pouĹľil pĹ™i tvorbÄ› obalu, ale obvykle se pouĹľĂvá pro oznaÄŤenĂ rozmazanĂ© části fotografie. V prĹŻbÄ›hu mnoha rozhovorĹŻ jsem totiĹľ dospÄ›l k názoru, Ĺľe mám asi blĂĹľ k filmovĂ©mu reĹľisĂ©rovi neĹľ k obvyklĂ©mu hudebnĂmu performerovi. O hudbÄ› totiĹľ uvaĹľuju jako o iluzi, takĹľe hlavnĂ sloĹľkou mĂ© muziky je imaginace," vysvÄ›tluje Bibio a nám nezbĂ˝vá neĹľ konstatovat, Ĺľe s nĂm souhlasĂme.
Připravil: Nexis
foto: archiv
Bibio se historicky poprvĂ© pĹ™edstavĂ v ÄŚeskĂ© republice a to v sobotu 8. Ĺ™Ăjna spoleÄŤnÄ› s Pjoni & Ink Midget a dnĂ© na akci Education v praĹľskĂ©m klubu MeetFactory.