CLANEK
9. dĂl: Británie – tam kde se urÄŤujĂ novĂ© trendy
Jsou ještÄ› urÄŤitĂ© hudebnĂ styly, na kterĂ© se v pĹ™edchozĂch dĂlech našà encyklopedie EDM nedostalo a pĹ™esto na nÄ› mĹŻĹľete v našich klubech pomÄ›rnÄ› snadno narazit. Ne sice tak ÄŤasto, jako na techno, house, trance ÄŤi drum'n'bass, ale poslednĂ dobou stále ÄŤastÄ›ji. Jedno majĂ spoleÄŤnĂ©: vÄ›tšinou se jejich koĹ™eny vážà k britskĂ© scĂ©nÄ› a k pojmĹŻm UK garage, urban music ÄŤi hip-hop. V dnešnĂm dĂle bych vám rád pĹ™edstavil ty nejznámÄ›jšà styly, ale takĂ© ty, o kterĂ˝ch ještÄ› nenĂ moc slyšet, ovšem brzy by tomu mohlo bĂ˝t pĹ™esnÄ› naopak.
UK GARAGE
UK garage (garage, UKG) se dá chápat rĹŻznÄ›. Jako hudebnĂ styl, kterĂ˝ má svĂ© počátky v letech 1994-1996 v klubech okolo Vauxhallu v jiĹľnĂm LondĂ˝nÄ› anebo tak, Ĺľe to vlastnÄ› nenĂ ani tak hudebnĂ styl, jako spĂše souhrnnĂ˝ název pro mnoho podob modernĂ elektronickĂ© hudby, která má nejvĂce co doÄŤinÄ›nĂ s house music. V kaĹľdĂ©m pĹ™ĂpadÄ› odkazuje na hudebnĂ evoluci houseu v polovinÄ› 90. let. OdvÄ›ká rivalita VelkĂ© Británie a USA se promĂtla i do chápánĂ termĂnu garage hudby a tak zatĂmco v UK jĂ chápou tak, jak bylo zmĂnÄ›no výše, v USA odkazuje na 80. lĂ©ta a tamnĂ hudebnĂ styl New York house. Proto se obÄŤas mĹŻĹľete setkat takĂ© s termĂnem US garage.
Paradise Garage
TermĂn garage music svĂ© pevnĂ© mĂsto na scĂ©nÄ› zĂskal koncem 90. let. JiĹľ mnohem dĹ™Ăve se ovšem tento termĂn pouĹľĂval, a to minimálnÄ› v ĂşspěšnĂ©m klubu Paradise Garage, leĹľĂcĂm na 84 King Street v New York City. Jeho Ă©ra spadá mezi roky 1976 a 1987. PrávÄ› tamnĂ jedineÄŤnĂ˝ mix tehdejšĂho disca a dance music definoval i dĂky názvu klubu jednotnĂ˝ název pro tuto muziku a ĂşspěšnĂ DJs tohoto klubu ho pak v 90. letech pĹ™enesli dále do Evropy. SouÄŤasná garage hudba ovšem znĂ o poznánĂ jinak. OpĂrá se o styly jako hip-hop, rap nebo r'n'b, tedy o tzv. urban music
Info: Pomyslným mostem mezi UK a US garage je Todd Terry a Armand van Helden
K jednotlivĂ˝m stylĹŻm patĹ™ĂcĂm do garage music se dostaneme vzápÄ›tĂ a souÄŤasnÄ› s tĂm i k jejich zástupcĹŻm. Ovšem jeden pĹ™Ăklad k udÄ›lánĂ si prvotnĂho obrázku o garage hudbÄ› zmĂnĂm jiĹľ nynĂ a to Ăşspěšnou sĂ©rii kompilacĂ Pure garage, která vycházĂ od roku 2000 a kterou pravidelnÄ› mixuje DJ EZ, podle mnohĂ˝ch nejlepšà DJ svÄ›ta tohoto žánru. ZatĂm poslednĂ dĂl vyšel v prosinci roku 2007 pod názvem "Pure Garage Rewind Back To The Old Skool". UĹľĂt si ho mĹŻĹľete hned na ÄŤtyĹ™ech CD discĂch.
2-STEP GARAGE
MJ Cole ve svÄ›tÄ› a BĂ©la En u nás. Troufám si tvrdit, Ĺľe tyto propagátory jednoho ze dvou nejrozšĂĹ™enÄ›jšĂch sub-žánrĹŻ UK garage music budete znát asi všichni. ZkrácenÄ› se tomuto stylu Ĺ™Ăká 2-step. NepĹ™esnÄ› se pak termĂn uk garage uvádĂ jako synonymum právÄ› pro 2-step.
Ve VelkĂ© Británii, kde hudebnĂ styly jungle a techno hrály v dobÄ› vzniku 2-stepu prim, se "garážová muzika" hrála pĹ™edevšĂm na druhĂ˝ch stageĂch jungleovĂ˝ch parties a fungovala podobnÄ› jako chill-out pĂłdia pĹ™i technu. JakoĹľe mÄ›l jungle mnohem vÄ›tšà rychlost svĂ˝ch trackĹŻ oproti garage, zaÄŤali tamnĂ DJovĂ© navyšovat jejĂ rychlost tak, aby byla vhodnÄ›jšà nebo snad pĹ™ĂjemnÄ›jšà pro jungleovĂ© publikum. MĂ©dia v tĂ© dobÄ› zaÄŤala mluvit o tomto navyšovánĂ rychlosti jako o vzniku novĂ©ho stylu "speed garage", coĹľ byl právÄ› pĹ™edchĹŻdce vznikajĂcĂho 2-stepu. V tĂ© dobÄ› byste v tÄ›chto nahrávkách hledali vokály vÄ›tšinou marnÄ›. DJs hráli hlavnÄ› dub verze speed garážovĂ˝ch trackĹŻ (verze bez vokálĹŻ). Ovšem tohoto volnĂ©ho prostoru ve skladbách si všimli MCs, kteřà zaÄŤali do tÄ›chto skladeb rĂ˝movat svĂ© prvnĂ rĂ˝my. V tĂ© chvĂli dostala speed garage a uk garage scĂ©na novou a Ĺľivotadárnou tvář. JejĂ rozvoj podpoĹ™ily pirátskĂ© rádiovĂ© stanice jako Freeze FM, Deja Vu, Erotic FM nebo Kiss FM. V počáteÄŤnĂch fázĂch speed garage se tomuto stylu Ĺ™Ăkalo takĂ© "the sunday scene", protoĹľe promotĂ©Ĺ™i speed garážovĂ˝ch akcĂ mÄ›li vÄ›tšinou šanci pronajmout si pro nÄ› mĂsto v klubech jen v nedÄ›li. Pátky a soboty si majitelĂ© klubĹŻ rádi nechávali pro akce populárnÄ›jšĂch stylĹŻ. Vášnivá debata se vede nad prvnĂ speed garážovou nahrávkou, mezi kterĂ© se urÄŤitÄ› poÄŤĂtajĂ "Love Bug" od dua Ramsey & Fen (dĹ™Ăve k nim patĹ™il i MJ Cole), "R.I.P. Groove" od Double-99 anebo remix Armanda van Heldena ke skladbÄ› "Proffesional Window" od Tori Amos. Mezi velkĂ© speed garage talenty je jistÄ› nutno poÄŤĂtat slavnĂ˝ projekt 187 Lockdown.
Video: 187 Lockdown – Gunman
MJ Cole
Pokud byste se ptali jak vlastnÄ› speed garage znĂ, pak odpověď hledejte ve skladbách s ponÄ›kud zrychlenĂ˝m "zhouseovatÄ›lĂ˝m" beatem s typickou basovou linkou pro drum'n'bass tĂ© doby, která je charakterizována zdeformovanĂ˝m a ÄŤasto i pozpátku puštÄ›nĂ˝m zvukem. TypickĂ© pro speed garage jsou takĂ© zefektovanĂ© a nasekanĂ© samply. Se vznikem 2-stepu se Ĺ™ada vÄ›cĂ na speed garage zmÄ›nila. PĹ™edevšĂm asi vokál, kterĂ˝ je spolu s funky atmosfĂ©rou skladeb spĂše podobnĂ˝ stylu r'n'b. Rytmus takĂ© doznal mnoha zmÄ›n a jeho rytmickĂ˝ vzorec se znaÄŤnÄ› odlišil.
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-2step_vzorec_1.mp3 neexistuje na serveru]
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-2step_vzorec_2.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázky: Dvě různé podoby rytmických vzorců 2-stepu.
Info: VĂce o stylu 2-step najdete v ÄŤlánku zde.
ZákladnĂch charakteristik pro zvuk 2-stepu je cca šest. Kopák (1) nepĹ™icházĂ na kaĹľdou dobu v taktu, coĹľ je charakteristika rytmu "four to the floor", tedy 4/4 rytmu známĂ©ho tĹ™eba z techna nebo houseu. Zpravidla chybĂ na druhou a ÄŤtvrtou dobu. Vedle toho, kdy prvnĂ kopák pĹ™icházĂ na prvnĂ dobu, jsou ostatnĂ kopáky o nÄ›co posunutĂ© z hlavnĂch dob a vytvářejĂ tak "skákavĂ˝" zvuk. Celou strukturu pak pohromadÄ› držà menšà bubĂnky (snare drums), kterĂ© pĹ™icházejĂ na druhou a ÄŤtvrtou dobu. DalšĂm specifickĂ˝ elementem jsou perkuse (2). Jejich mnoĹľstvĂ, pouĹľitĂ a struktura se lišà skladbu od skladby. Jejich rozlišenĂ a rozpoznánĂ je ÄŤasto nemoĹľnĂ© kvĹŻli jejich zdeformovanĂ©mu zvuku dĂky Ăşpravám za pomoci nejrĹŻznÄ›jšĂho hardwareu a softwareu. Jsou ovšem pro celkovĂ˝ groove 2-step hudby nepostradatelnĂ©. Basová linka (3) je taktĂ©Ĺľ pro 2-step charakteristická a ÄŤasto na nĂ stojĂ a padá celá skladba.. V klubech s kvalitnĂm sound systĂ©mem, kterĂ˝ vám dobĹ™e hraje zvuky o nĂzkĂ˝ch frekvencĂch vám ÄŤasto bass z 2-stepu rozvibruje celĂ© tÄ›lo. Pro zvuk tĂ©to odnoĹľe uk garage je takĂ© charakteristickĂ˝ swingovĂ˝ nádech (4) skladeb. To znamená, Ĺľe rytmickĂ˝ vzorec je mĂ©nÄ› "metronomicky" pĹ™esnĂ˝ a znĂ vĂce ĹľivÄ›. Melodie (5) v 2-stepovĂ© produkci je dvojĂho druhu. Jednak mĹŻĹľe znĂt velmi pozitivnÄ› s velmi bohatou a zářivou vokálnĂ vĂ˝bavou. Druhou tvář pak charakterizujĂ vĂce basovÄ› orientovanĂ© skladby. VÄ›tšinou existujĂ na singlech verze jednĂ© skladby v obou dispozicĂch. Jak sem jiĹľ zmĂnil výše, celou kapitolu 2-stepovĂ© produkce tvořà MCs (6). Na singlech se ÄŤasto objevujĂ verze jak s MC, tak bez a v klubu vÄ›tšinou pĹ™i DJi vystupuje MC live a rĂ˝muje do DJem pouštÄ›nĂ˝ch nahrávek, vÄ›tšinou dub verzĂ, aby mÄ›l MC dostatek prostoru.
Info: To Ĺľe obÄŤas 2-step znĂ jako jen o málo taneÄŤnÄ›jšà pop nenĂ náhodou. NapĹ™Ăklad známĂ˝ singl "Sweet Like Chocolate" od Shanks & Bigfoot z roku 1999 je garageovou odpovÄ›dĂ z UK na US r'n'b od Timbalanda ÄŤi Aaliyah.
Interpreti: MJ COLE, SO SOLID CREW, THE ARTFUL DODGER, SUNSHIP, THE ARCHITECTS, SHANKS & BIGFOOT, WOOKIE, ED CASE, HEARTLESS CREW, CONTROL-S
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-2step-mj_cole-attitude.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: MC COLE – "Attitude"
4x4 GARAGE
4x4 garage patřà spolu s 2-stepem ke dvou základnĂm pod-stylĹŻm uk garage. Jak uĹľ je asi z názvu patrnĂ©, od 2-stepu se lišà hlavnÄ› v rytmickĂ©m vzorci, kdy kopák pĹ™icházĂ na kaĹľdou dobu v taktu – podobnÄ› jako u house music. Dokud se neobjevil 2-step, byla právÄ› tato forma garage music nejpopulárnÄ›jšĂ. V poslednĂ dobÄ› se ovšem tato forma rytmu v garage opÄ›t navracĂ do mĂłdy.
Nightclub Niche
4x4 je velmi populárnĂ v Birminghamu, Manchesteru, Leedsu a Sheffieldu. NÄ›kterĂ© prameny chybnÄ› tento styl nazĂ˝vajĂ za "niche music", ovšem jde pouze jen o hudebnĂ klub, kde byl tento žánr velmi populárnĂ (viz kapitola o bassline houseu nĂĹľe). NovĂ© vlivy ve 4x4 ÄŤerpajĂ hodnÄ› ze stylu drum'n'bass, ale vĹľdy si zachovávajĂ rovnĂ˝, four-to-the-floor rytmus.
Interpreti: DND/INSIDAZ, DELINQUENT, THE WIDEBOYS, QUALIFIDE
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-4x4-Jai_Box-Looking_for_love.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: JAI BOX – "Looking For Love" (Revelations 4x4 Mix)
Info: Podle singlu "Sambuca" dua The Wideboys si BĂ©la En pojmenoval svou dĹ™ĂvÄ›jšà ukg party v klubu Radost FX.
GRIME
Grime a dubstep. Dva styly, kterĂ© teÄŹ v rámci urban music hĂ˝bou nejvĂce svÄ›tem a kterĂ˝ z nich je ĂşspěšnÄ›jšà je asi nemoĹľnĂ© rozhodnout. RĹŻznĂ© zdroje tvrdĂ rĹŻznĂ© vÄ›ci a tak dám na svĹŻj vlastnĂ pocit a to ten, Ĺľe dubstep máte vÄ›tšà moĹľnost slyšet na elektronickĂ˝ch parties, ovšem grime má asi poÄŤetnÄ›jšà fanouškovskou základnu, pĹ™eci jen má blĂĹľe k hip-hopu. Ale jak Ĺ™Ăkám, za slovo mÄ› radÄ›ji neberte. PrvnÄ› se grime objevil v LondĂ˝nÄ› na začátku novĂ©ho tisĂciletĂ a dĹŻvod, proÄŤ ho zmiĹuji v dĂle o uk garage je takovĂ˝, Ĺľe z toho stylu, podobnÄ› jako dubstep, mimo jinĂ© ÄŤerpá sĂlu. StejnÄ› tak takĂ© z drum'n'bassu ÄŤi hip-hopu.
Wiley
Hudebnà žánr grime se postupnÄ› vyvinul z rave scĂ©ny tÄ›snÄ› pĹ™ed koncem 20. stoletĂ. Vznik grimeu a jeho rozšĂĹ™enĂ je spojeno s britskĂ˝mi pirátskĂ˝mi radiovĂ˝mi stanicemi, kterĂ© majĂ svĹŻj velkĂ˝ podĂl i na šĂĹ™enĂ ostatnĂ urban music a uk garage. Na tÄ›chto stanicĂch se mnoho umÄ›lcĹŻ postupnÄ› zdokonaluje a nabĂrá zkušenosti, aby pak do mainstreamu nastoupili jiĹľ tĂ©měř jako hotovĂ© hvÄ›zdy. Mezi prvnĂ tracky ve stylu grime se poÄŤĂtá skladba "Eskimo" od producenta Wiley a "Pulse X" od projektu Musical Mob. PrávÄ› Wiley zaloĹľil asi nejvÄ›tšà a nejznámÄ›jšà britskĂ˝ uk garage/grime projektu Roll Deep, do kterĂ©ho pozdÄ›ji pĹ™istoupil Dizzee Rascal, kterĂ©ho Wiley objevil. SpoleÄŤnÄ› dostali styl grime v roce 2003 do mainstreamovĂ˝ch mĂ©diĂ a tak do podvÄ›domà širokĂ©ho spektra lidĂ. Jde o desky Boy in Da Corner (Dizzee Rascal) a Treddin' On Thin Ice (Wiley). Dizzee za svĂ© debutovĂ© album dostal navĂc v roce 2003 cenu Mercury Music Prize, coĹľ je ocenÄ›nĂ pro nejlepšà album roku pocházejĂcĂ z Británie ÄŤi Irska. Loni byl Dizzee opÄ›t nominován za desku Maths and English, ovšem cenu mu vyfoukla kapela Klaxons.
Info: VĂce o grimeu, o jeho producentech, albech, rádiĂch a mnohem dalšĂch atributech se mĹŻĹľete doÄŤĂst na obdobÄ› wikipedie pouze pro tento žánr, tzv. "grimepedii". V ÄŤeštinÄ› se pak spoustu zajĂmavĂ˝ch informacĂ doÄŤtete pĹ™Ămo v lĂhni uk garage scĂ©ny, na serveru ukgarage.cz. TĹ™eba tady, nebo tady.
Video: Dizzee Rascal – I Luv U
Grime je žánr, pro nÄ›hoĹľ je typickĂ˝ Ĺ™idšĂ, minimalistickĂ˝, 2-stepem ovlivnÄ›nĂ˝ zlomenĂ˝ rytmus, zpravidla o rychlosti 130 BPM. Mimo jinĂ© ÄŤerpá z uk garage scĂ©ny, drum'n'bassu, hip hopu, ale takĂ© tĹ™eba punku ÄŤi electra. Zvuk grimeu kombinuje futuristickĂ© hudebnĂ elementy a temnou basovou linku a je ÄŤasto zajĂmavĂ˝ zejmĂ©na dĂky svĂ˝m vokálĹŻm, kterĂ© se dotĂ˝kajĂ sociologickĂ˝ch a politickĂ˝ch tĂ©mat. Pro velmi rozmanitou podobu nahrávek grimeu se Ĺ™ada jeho producentĹŻ uchyluje k jeho rozškatulkovánĂ do dalšĂch hudebnĂch šuplĂkĹŻ jako sublow, 8bar nebo eskibeat.
Interpreti: WILEY, DIZZEE RASCAL, LADY SOVEREIGN, LETHAL BIZZLE, LADY FURY, MIZZ BEATS, CRAZY TITCH; CZ – ISCREMABOYS, SHADOW D
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-grime-wiley-avenger.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: WILEY – "Avenger"
Info: Komu se zachce grimeu ve vÄ›tšà dávce a nechce hledat jednotlivĂ© alba, pak mĹŻĹľe zkusit vynikajĂcĂ sĂ©rii kompilacĂ Run The Road anebo se prohrabat katalogem labelu Boy Better Know.
Poznámka: Tinchy Stryder je dalšà z interpretĹŻ, kterĂ˝ produkuje grime, ovšem silnÄ› ho kombinuje se soundem popu a mimo jinĂ© dĂky nÄ›mu se zaÄŤala uĹľĂvat specifická pod-škatulka rhytm'n'grime.
GRINDIE
FĂşzĂ stylĹŻ grime a indie rock se na počátku roku 2006 vyvinul v LondĂ˝nÄ› styl zvanĂ˝ grindie. PionĂ˝ry tohoto celkem ÄŤerstvĂ©ho a stále vesmÄ›s neznámĂ©ho a málo populárnĂho stylu jsou Marv the Marsh, Lethal Bizzle, Dizzee Rascal, Darker aka The Black Chris Martin nebo Statik (prvnÄ› definoval název stylu grindie). PrvnĂ skladbou nahranou v tomto hudebnĂm hybridu byl song od Marvina The Martian aka Marv The Marsh a jeho projektu Why Lout? nazvanĂ˝ "Stay Off The Kane".
Info: Je novĂ˝ styl grindie zvukem britskĂ©ho mládĂ nebo pouze reklamnĂ trik? VĂce v zamyšlenĂ od Sophie Heawood.
NovĂ© kapely, jako tĹ™eba Hadouken!, tĂhnou v souÄŤasnĂ© dobÄ› vĂce k rockovÄ›jšà charakteristice svĂ© tvorby a ke grindie resp. grimeu se odkazujĂ pouze dĂky MC's, kteřà je doprovázejĂ. NÄ›kteřà kritici to s touto formou hudby vidĂ obdobnÄ› skepticky jako v pĹ™ĂpadÄ› nu-rave.
Â
Video: Hadouken! - That Boy That Girl
Interpreti: MARV THE MARSH, STATIK, HADOUKEN!
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-grindie -why_lout-i_love_it.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: WHY LOUT? – "I Love It"
DUBSTEP
Nerad se opakuji, ovšem v pĹ™ĂpadÄ› dubstepu opÄ›t musĂm pouĹľĂt slĹŻvka jako LondĂ˝n, uk garage a letopoÄŤty 2000 a dál. PĹ™esnÄ› v tÄ›chto intencĂch si razil dubstep poprvĂ© cestu mezi svĂ© prvnĂ a postupnÄ› rychle se rozšiĹ™ujĂcĂ Ĺ™ady fanouškĹŻ. Název vytvoĹ™ila organizace Ammunition Promotions, která napĹ™Ăklad spravuje dubstepovĂ© labely Tempa, Soulja, Vehicle a Ĺ™adu dalšĂch. Nejprve se drĹľel se svou popularitou pouze v malĂ˝ch lokálnĂch scĂ©nách a šĂĹ™il se hlavnÄ› po internetu dĂky nejrĹŻznÄ›jšĂm diskusnĂm fĂłrĹŻm ÄŤi blogĹŻm. Do podvÄ›domà širšĂho spektra lidĂ se dostává aĹľ pár poslednĂch let.
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarge-dubstep_vzorec.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: TypickĂ˝ rytmickĂ˝ vzorec uĹľĂvanĂ˝ v dubstepu. NĂĹľe je jeho notovĂ˝ zápis.
Dubstepový notový zápis
Zvuk dubstepu má svĹŻj pĹŻvod v hudbÄ› producentĹŻ jako El-B, Oris Jay, Steve Gurley nebo Zed Bias. Je charakteristickĂ˝ pro svou temnÄ›jšà náladu, Ĺ™ĂdkĂ˝ nerovnĂ˝ (synkopickĂ˝)
rytmus o rychlosti vÄ›tšinou 138-142 BPM a dĹŻrazem na všudypĹ™Ătomnou basovou linku a s charakteristickĂ˝mi "rewindy". PoprvĂ© se dubstepovĂ© tracky objevovaly jako experimentálnÄ›jšà tváře klasickĂ© garage hudby na B stranách singlĹŻ. NejÄŤastÄ›ji je instrumentálnĂho charakteru a typická je pro nÄ›j mollová tĂłnina melodiĂ s ÄŤasto disharmonickĂ˝mi zvuky. Mnoho dubstepovĂ˝ch producentĹŻ se ve svĂ© hudbÄ› dále nechává ovlivĹovat i dalšĂmi žánry poÄŤĂnaje klasickou hudbou pĹ™es techno, reggae aĹľ tĹ™eba po heavy metal.
Info: Roots of dubstep pÄ›knÄ› s ukázkami v plnĂ© dĂ©lce si nejlĂp mĹŻĹľete nastudovat na stejnojmennĂ© kompilaci vydanĂ© na slavnĂ© znaÄŤce Tempa. Anebo radÄ›ji mluvenĂ© slovo? Pak si o dubstepu mĹŻĹľete poslechnout názory dĹŻleĹľitĂ˝ch lidĂ ze scĂ©ny v tomto videu.
Interpreti: SKREAM, YOUNGSTA, MRK1, PLASTICAN, KODE9, DIGITAL MYSTIKZ, BENGA, DJ HATCHA; CZ – MATOA, SIDE9000, ANS
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-dubstep-dj_hatcha-conga_therapy.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: DJ HATCHA – "Conga Therapy"
Video: Benga & Coki – Night
BASSLINE HOUSE
Bassline house, nebo jednoduše jen bassline, je dalšĂm stylem Ĺ™adĂcĂm se do skupiny uk garage music. MĂchá v sobÄ› pĹ™Ăsady ze speed garage, 4x4 garage a r'n'b a takĂ© sdĂlĂ urÄŤitĂ© podobnosti s dubstepem a grimem pro jeho dĹŻraz na basovĂ© disproporce. Začátky basslineu se vážà k roku 2002 a k mÄ›stu Sheffield. Jeho vĂ˝znamnost dále rostla bÄ›hem dalšĂch let hlavnÄ› v oblasti severnĂ Anglie. V roce 2007 pak dĂky skladbÄ› "Heartbroken" od projektu T2 a jeho ĂşspěšĂch v hitparádách zaÄŤal zvuk tohoto stylu zajĂmat i major labely.
PodobnÄ› jako 4x4 garage, i bassline house, kterĂ˝ je tomuto stylu podobnĂ˝, si zĂskal prvnĂ stĹ™Ăpky popularity a tedy i známky Ĺľivota v klubu Niche v Sheffieldu. Ten byl nicmĂ©nÄ› 27. listopadu roku 2005 uzavĹ™en po policejnĂ razii nazvanĂ© "Operace repatriace", kdy do klubu vniklo na 300 policistĹŻ. Nikdo nebyl zatÄŤen. NicmĂ©nÄ› policejnĂ sloĹľky byly ve stĹ™ehu, protoĹľe nárĹŻst zloÄŤinu spojovaly ponejvĂce s kluby, kde byl bassline populárnĂ (s projevy násilĂ majĂ stejnÄ› tak problĂ©my styly grime ÄŤi dubstep). Steve Baxendale, nÄ›kdejšà vlastnĂk klubu Niche, byl ovšem toho názoru, Ĺľe uzavĹ™enĂ klubu a tĂm pádem i ustoupenĂ basslineu ze svÄ›tel reflektorĹŻ mÄ›lo za následek akorát tak zvýšenĂ popularity tĂ©to hudby. Pro promotĂ©ry bassline nocĂ nicmĂ©nÄ› bylo a stále je těžšà party pro fanoušky uspořádat z dĹŻvodu vÄ›tšà policejnĂ represe. Sám Baxendale je nynĂ poĹ™adatelem klubovĂ© noci "Hanky Panky" v SheffieldskĂ©m klubu Vibe – jednĂ© z nejoblĂbenÄ›jšĂch nocĂ tohoto stylu.
Video: Gemma Fox – Boxers
HudebnĂ charakteristika basslineu je celkem jednoduchá – hutnĂ˝ bass a rovnĂ˝ beat podÄ›dÄ›nĂ˝ ze 4x4 garage a speed garage music a odlišujĂcĂ jej od grimeu a dubstepu. Skladby jsou ÄŤasto ryze instrumentálnĂ charakteru, ale jako i v ostatnĂch žánrech uk garage, i zde se mohou vyskytovat vĂ˝jimky, a to nejÄŤastÄ›ji v podobÄ› ĹľenskĂ˝ch r'n'b vokálĹŻ, ÄŤi samplĹŻ vokálĹŻ z grimeu. Basová linka je podobná tĂ© z 2-stepu. Bassline house je ÄŤasto popisován takĂ© jako "novĂ˝ pop".
Interpreti: T2, JODIE AYSHA, H TWO O, GEMMA FOX. KILEAK, DANNY BOND, JAMIE DUGGAN, SIDEN & COUNT
[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/ukgarage-basslinehouse-T2-heartbroken.mp3 neexistuje na serveru]
Ukázka: T2 FEAT. JODIE AYSHA – "Heartbroken"
Poznámka: Do kategorie uk garage náležà takĂ© hudebnĂ styl breakstep. VĂce o nÄ›m se dozvĂte v dĂle vÄ›novanĂ©m stylu breakbeat.
Za pomoc na pĹ™ĂpravÄ› tohoto dĂlu vĹ™ele dÄ›kuji BĂ©lovi En (Radio 1, Frisbee), Flyboyedovi (Techno.cz) a Karlovi VeselĂ©mu (Musicserver.cz, Street,…)!